Demokrātijas piecminūte vēlēšanu dienā

Šīs nedēļas sākumā atbalstīju Eiropas mēroga virtuālu kampaņu Politics for People, izsūtot visiem Eiropas parlamenta deputātu kandidātiem no Latvijas aicinājumu parakstīt solījumu, ka ievēlēšanas gadījumā viņi aizstāvēs ES pilsoņu/ demokrātijas intereses un pretosies lielo uzņēmumu/ lobiju ietekmei uz ES likumdošanu.

Nezinu, cik vēl Latvijas pilsoņi izmantoja šo iespēju ‘pasmatot’ kandidātu epastus, taču man tas šķita būtiski noskaidrot – cik kandidāti no Latvijas 1) atbildēs man kaut ko; 2) parakstīs šo publisko solījumu.

Saņēmu 3 atbildes. Pirmā bija Anna Buša no Vienotības, kura jau esot bijusi informēta par šo kampaņu un pieņemšot lēmumu (lēmumu par ko? par to, vai viņa ļausies būt ietekmētai no lielo biznesu puses vai ne?). Un viņa arī lūdza man šādus epastus vairs nesūtīt.

Otrais bija Zigfrīds Berezovskis no LRA. Ievēlēšanas gadījumā viņš solīja ņemt vērā kampaņas ierosinājumus. Zifgrīds arī aicināja mani balsot tieši par viņa sakrakstu.

Trešais bija Veiko Spolītis. Sūtot sveicienus no vēlēšanu novērošanas misijas Ukrainā, Veiko apstiprina, ka solījums ir parakstīts. Bez kādiem aplinkiem.

Kopumā no Latvijas šobrīd šo solījumu ir parakstījuši tik 9 kandidāti: A. Biķernieks no LSSP, A. Agrums no KDS, E. Tavars, K. Seržants un S. Launaga  no ZZS, I. Bite no LRA, I. Cvetkova no Saskaņas, V. Spolitis no Vienotības, Xavier Dutoit no LKS.

No vienas puses, iespējams, Latvijas topošie un esošie politikāņi nav pieraduši vēl pie šādām kampaņām un neņem tās nopietni. Taču, īpaši šiem, kuri ir izvirzījuši savu kanidātūru ES parlamenta krēslam, ir jāsāk pierast pie 21.gadsimta ES pilsoņa, kurš kļūst prasīgāks un kuram ir pilnas tiesības prasīt šādus solījumus un kuru priekšā šie ES parlamentārieši ir atbildīgi.

Vēl vairāk, deputāti – lokālā, nacionālā vai ES līmenī – parstāv pilsoņus, tāpēc mani reizēm pārsteidz šo tautas pārstāvju negribīgums vispār komunicēt ar saviem pilsoņiem, kuru intereses (it kā) viņi pārstāv. Gandrīz vai – ko es te uzbāžos.

Taču, ja šī rezervētība parakstīt šo publisko solījumu ir dēļ ciešajām saitēm ar lieliem biznesiem un lobijiem, tad šīs vēlēšanas šodien kalpo tikai par šo saikņu leģitimizāciju.

Ja jaunie parlamentārieši nav gatavi apstiprināt kalpošanu pilsoņu interesēs, par kādu demokrātiju mēs te runājam? Un vai tad pilsoņu interešu pārstāvēšana nav pašas pārstāvnieciskās demokrātijas kodolā?

Bet nevar nolaist rokas. Kampaņa nav beigusies, tāpēc, ja Tev ir lieka minūte, paspamo arī Tu. Un tas nekas, ka, kā saka Anna Buša, viņi jau ir informēti par šo kampaņu un negrib redzēt šādus epastus.  Varbūt tas Annai Bušai un viņai līdzīgajiem palīdzēs ātrāk izdomāt un pieņemt šo grūto, sarežģīto lēmumu – atbalstīt lobijus vai ne.

Jauku vēlēšanu dienu!

Leave a Reply

