galvassāpes, dubulstandarti, kartupeļu audzēšanas somas un vasara pie aizvērtiem aizkariem

no rīta pamodusies, sapratu, ka vakardienas aizdomas bija pareizas – atkal esmu slima. galvssāpes, iesnas, tāds kā drudzis un savārgums. Bet šis fakts liek konstatēt divas sakritības: 1) pagājušā gada nogalē, kad līdz eseju nodošanai bija atlikušas 2 nedēļas (gandrīz tieši tāpat, kā ir tagad), es saslimu, kas iekavēja visu procesu; 2) pasauli pārņēmusi cūku gripa. Attiecībā uz pirmo, man sāk šķist, ka mans organisms ir kļuvis ļoti jūtīgs un sāk protestēt, kad es sāku pārāk daudz mācīties un par to visu vēl stresot. Hm, vai tur BJVP laiki nebūs pie vainas? A par otru – es ļoti ceru, ka šī gan ir tikai sakritība un tiešu saistību nav. Universitātes veselības centrs man, telefoniski konsultējoties, atbildēja, ka lai es nomierinoties. Bet, tad atkal palasot Guardian, drusku tomēr neomolīgi. Briti ļoti aktīvi pērkot un lietojot kaut kādu Tamiflu medikamentu, kas it kā ir pret šo gripas vīrusu. Kritķi gan saka, ka tā virusa nemitīgās mutācijas tomēr neļauj šim medikamentam psargāt cilvēkus no saslimšanas. Skotijā jau kāds pāris ir saslimis. Diez kas nav. Nu lūk, bet tad nu es kaut kā mēģinu tikt kaut kādā kārtībā, dzerot un rijot tā teikt tradicionālos pretgripu līdzekļus. 

Vakar universitātē ar vieslekciju uzstājās Pasaules tirdzniecības organizācijas viceģenerālsekretārs. Pēc tautības indietis. Būtiski tas ir tāpēc, ka Indija tomēr kā attīstības jeb emerging economy valsts ir piedzīvojusi un piedzīvo netaisnīgus starptautiskās tirdzniecības režīmus ar attīstības valstīm. Taču, mani tik tiešām pārsteidza, cik šis cilvēks jau bija vesternizējies domāšanā un faktiski noraidīja gandrīz ikvienu kritiku par starptautiskās tirdzniecības (brīvā tirgus režīma izpausmē) negatīvo ietekmi uz nabadzīgajām valstīm. Es domāju, Ženēvas dzīve ir darījusi savu. 

Kā WTO galvenos mērķus viņš minēja starptautiskās tridzniecības, investīciju un ražošanas veicināšanu, no kā varam loģiski secināt, ka tā nav attīstība, kas ir šīs organizācijas primāro mērķu vidū. Savukārt, tas ir maldinoši domāt, ka tirdzniecība, investīcijas un tirdzniecība veicina attīstību nabadzīgākajās valstīs. Tas ir dogmatizēts mīts, kam, paanalizējot reāli  datus un tendences, piemēram, no 1970tajiem, nav faktuāla seguma. 

Es vienā no saviem nesenajiem rakstu darbiem šo WTO virzīto brīvo starptautisko tirdzniecības režīmu salīdzināju ar futbola spēli, kurā sacenšas amatieru un profesionāļu komanda, bet kuru tiesā profesionāļu radīts un ‘izaudzināts’ tiesnesis. Problēma šai spēlē ir fakts, ka a priori jau zināms uzvarētājs. un, šī ir viennozīmīgi ‘zero-sum’ game. WTO iestājas par vienādām iespējām, taču – ko līdz šīs iespējas, ja kapacitāte ir tik atšķirīga un vienārši nesalīdzināma. Un faktiski, nav jau nemaz jāiedomājas par nabadzīgo Burkinafaso vai Keniju, kur, kā runā, tagad dēļ šīs brīvās tirdzniecības ir lētāk nopirkt ASV audzētu kukurūzu, nekā vietējo, bet varam paanalizēt pašu Latviju, kur daudzas nozares ir iznīkušas vai cīnās par izdzīvošanu tikai tāpēc, ka bija pārāk nenobriedušas, pirms tās tika iemestas lielajā globālajā tirgū. 

Interesantākais, šis cienījamais vice GS kā veiksmes stāstus minēja Indiju un Ķīnu. Ha, protams, tagad tās tirgojas un eksportē uz nebēdu, bet – pirms tas notika (un patiesībā lielā mērā arī vēl tagad) tās piekopa protekcionisma politiku, attīstot savu ražošanu, savu kapacitāti, un tikai tad, kad juta, ka ir gatavi, sāka pamazām ‘atvērties’. Turklāt, ja paskatās vēl tālāk, arī pašas rietumvalstis, īpaši UK, ASV, kas tagad tik ļoti aģitē par liberālismu, kapitālismu bez robežām utt, patiesībā savus ‘muskuļus uzaudzēja’laikā, kad tās piekopa pat ļoti drakonisku protekcionisma politiku. Tā ka, dubultmorāle un dubultstandarti aug un zeļ. 

Vēl, tie, kas interesējas par finanšu krīzi un to cēloņiem un notikumu gaitu, varu ietiekt šo rakstu iekš Guardian – ļoti labs – salīdzinoši īsi, kodolīgi. Larry Elliott ir viens, manuprāt, gudrākajiem ekonomikas žurnālistiem. 

Jā, un mani aizkustina pēdējā laikā bieži publicētie raksti pat, piemēram, Guardian par kartupeļu audzēšanu mājas apstākļos, jo tā esot lētāk un garšīgāk utt. Arī briti domā par krīzi un līdzekļu optimizāciju. Pat šādā veidā. Interesanti, līdz aro šo kartueļu audzēšanas motivēšanas kampaņu arī tiek rekamēti visādi brīnumi. Piemēram, šādas kartupeļu audzēšanas somas, kuru vari nolikt uz balkona vai vienalga kur un gaidīt savu ražu. 🙂 Ja, galvenais, ka te tas radošais gars nav miris līdz ar ekonomikas pasliktināšanos. Tad jau gan jau te cilvēki idzīvos. 

Ņja, un vakar man bija pirmā tikšanās ar disertācijas vadītāju (kopā man pienākas 6 oficiālās tikšanās ar viņu, un atzīšos – baigais prieks, ka man tika tieši šis profesors, jo mēs paši nevarējām izvēlēties; tas pēc man nezināmiem kritērijiem vai nosacījumiem tika nolemts pasniedzēju starpā) par savu darbu, kas, kā jau laikam iepriekš biju minējusi, būs par ekonomiskajām reformām Latvijā no 90to sākuma un to, kur tas viss Latvijas sabiedrību, kas tik ļoti gribēja neatkarību un demokrātiju un savu valsti, savu saimniecību, ir aizvedis. Manam profesoram dikti iepatikās mans priekšlikums un pirmais uzmetums, ta ka man ir tagad sabiedrotais patiesības ‘atmaskošanā’. 🙂 Tā ka cerams, būs beigās labs rezultāts. Darba iesniegšanas termiņš – 2.septembris. Kas nozīmē – mana vasara būs pie aizvērtiem aizkariem. 

Priekā

p.s. jā, un atkal man pagari sanāca. bet man jātrennējas. Magistra darbam jābūt 12000 vārdiem. Šeit vien nieka 700+. 🙂

p.s.s. šogad mani nezkāpēc nesaista un neinteresē hokejs atšķirībā no visiem citiem gadiem. tiesa gan, nopriecājos, kad nākamajā dienā pēc LV-SWE spēles uzzināju, ka esam vinnējuši, bet – nez. laikam prioritates citas šoreiz vai man jau sākas problēmas ar patriotismu?

5 thoughts on “galvassāpes, dubulstandarti, kartupeļu audzēšanas somas un vasara pie aizvērtiem aizkariem

  1. njā, tie dubultstandarti un tā nebeidzamā vēlme padarīt pasauli labāku ir novedusi pie… cūku gripas un ne tikai…

  2. tu vari uzsākt stilu ar lociņu audzēšanu, iebāžot sīplu krūzē. gan jau ka to ar nepiekopj.
    sorī, man šodien tāds stāvoklis, tāpēc visi komenti šajādi

  3. ja, vispar varetu lociņus. Man taču Hanzas ielā uz palodzes pavasarī pat bija iekopts garšvielu dārziņš ar dillēm, lokiem, petersiļiem un kaut ko tur vēl… 🙂

Leave a Reply

