sociālantropoloģiskais eksperiments 1 – 2

sākot jaunu gadu, nolēmu šo sociālantropoloģisko eksperimentu – darbu restorānā – beigt. Tam ir praktiski un psiholoģiski skaidrojumi. Praktiski – nosecināju, ka, lai ar strādāju kādas 10-padsmit stundas nedēļā, tas tomēr paņem spēku un enerģiju, taču šajā semestrī universitātē lielāka slodze un savu energiju nebūtu ieteicams tā izniekot. Un, mani šis eksperiments finansiāli vairs nemotivēja. Otrkārt, psiholoģiski – man liekas, ka es sasniedzu sava eksperimenta mērķus, ielūkojoties šī biznesa un sabiedrības ‘virtuvē’ un uzzinot daudz ko interesantu. Es neiemācījos nest 4 šķīvjus uz vienas rokas, bet es tagad māku pareizi uzklāt galdu, spodrināt nažus, spēju atšķirt marmelādi no ievārījuma, zinu no galvas Jamie Cullum un Norah Jones repertuāru, esmu ieguvusi draudzeni no Gambijas un zinu, ka šis darbs nav priekš manis.

Nesot atpakaļ savu uniformu, satiktās kolēģes ar tādu sirsnību sagaidīja un atvadījās, ka vienu brīdi pat domāju – a varbūt tomēr vēl pastrādāt.. nav jau tik traki. Bet nē. Visam savs laiks.

Bet, daba tukšu vietu nemīl.

Tāpēc.

Pieteicos Universitātes Psiholoģijas departmentā par brīvprātīgo viņu dažādajiem pētījumiem, eksperimentiem utt. es kaut kad tīņu gados biju apsēsta ar testiem. Es pildīju pati un krāju testus. Visvisādus. Par visvisādām psiholoģiskām un mazāk psiholoģiskām tēmām. Man patīk šāda veida pašanalīze, tāpēc biju sajūsmā, uzzinot par šādu iespēju iet un būt par respondentu un pētāmo objektu. šis eksperiments finansiāli ir stipri neatraktīvāks par pirmo – darbu viesnīcā (būtībā – priekš sviestmaizēm sanāk), bet šis ir atkal kaut kas stipri interesants.

Nu lūk.

šodien biju uz pirmo pētījumu. Pirmkārt, sākumā vispār nevarēju īsti saprast, kas būs jādara un kāpēc. Jo – tas tiek darīts ar nolūku, lai neietekmētu manu attieksmi un finālā – rezultātus. Šoreiz šis bija patērētāju pētījums, noskaidrojot to attieksmi pret dažādiem, taču līdzīgiem produktiem, respektīvi – Lipton un vēl vienas citas firmas ice tea (kuru jau paspēju aizmirst) un iespējamību manipulēt ar patērētāja uztveri un attieksmi.

Metode bija interesanta- uz datora ekrāna viena otrai pretim ir divas kastes – viena ar Lipton otra – ar otras firmas logo. Lipton tiek asociēts ar es, man, mums. Otra firma – viņi, viņiem, cits. Uzdevums tāds – no kreisās ekrāna malas iznirst kustoši dažāda dizaina un formas elementi ar abu firmu vai šo asociāciju (es, viņi, uc) simboliku un man ar peles palīdzību ir tie jānotver un jāieliek katrs attiecīgajā kastē. Tie objekti kustas visai ātri, tāpēc ir jābūt veiklam, lai paspētu notvert. pie kam, lielāko ties tie nāca vairāki uzreiz.

Tāda spēle man bija jāizspēlē divreiz.

Rezultātā viņu pieņēmums ir, ka, piesaistot pie Lipton vārda asociācijas – es, man, mums – viņi var ietekmēt un uzlabot manu attieksmi pret Lipton. Šajā spēlē to apliecinātu rezultats, ja Lipton kustošie objekti būs savākti tai kastē vairāk un ātrāk. Tā kā es to otro firmu nezināju, a priori varētu pieņemt, ka es ātrāk notvēru Lipton simbolizētos objektus, nekā tās otras firmas, kas man bija sveša. Otrkārt, šai spēlē, Lipton apzīmējot ar ‘es, man’, es domāju, ka neapzināti tas tik tiešām strādāja, it kā cenšoties ātrāk objektus iedabūt Lipton kastē, bet tos otrus pēc tam, jo Lipton ir manējais, savējais, bet tas otrs – tas ir kas cits. Acīmredzot, praksē tas darbotos kā līdzīgu produktu pretnostatīšana un patērētāju apzināta piesaistīšana kādai no frontēm.

Nu ja, teica, ka nākamnedēļ atkal kaut kas būs. 🙂 I’m looking forward.

2 thoughts on “sociālantropoloģiskais eksperiments 1 – 2

  1. Super!
    es ceru, ka tajā eksperimentā dzert gan viņi Tev deva klasisko angļu tēju iepretī ‘manam Lipton” 😉

  2. eu nu labais!
    ai laik!
    un saprotu, kau ko tev arii par to nedaudz iepikjo?

Leave a Reply

